Leo Sammallahti Todistepohjaisia ratkaisuja, ei teoreettisia ongelmia. Hyviä uutisia onnistuneesta politiikasta ympäri maailmaa, ei yksittäisten poliitikkojen arvostelua.

Mainostaulujen tilalle demokraattisesti valittua amatöörisisältöä

Osa mainostauluista, kuten vaikkapa bussipysäkit ja juna-asemien mainostaulut tulisi altistaa suoralle demokratialle. Mainoskuvat pitäisi korvata kuvilla jotka valikoitaisiin nettiäänestysten perusteella jotka olisivat maksuttomia mutta jotka vaatisivat tunnistautumisen verkkopankilla. Kaupungilla olisi sivusto jossa se ilmoittaisi vapaista paikoista, kuten bussipysäkkien mainostauluista ja kuka tahansa saisi lähettää minkä tahansa kuvan johon hänellä on tekijänoikeudet esille ja yhtälailla kuka tahansa saisi äänestää haluamaansa teosta. Ihmiset saisivat yhden äänen per mainospaikka. Se kuinka monessa ja näkyvässä mainospaikkaan kuva pistettäisiin esille määräytyisi äänimäärän mukaan. 

Kyseessä olisi monien eri taidemuotojen vapaaottelu: sarjakuvataiteilijat, meemientekijät, valokuvaajat, taidemaalarit, aforismien ja vitsien keksijät kaikki kilpailisivat kansansuosiosta ja julkisesta tilasta. Myös mainostajat voisivat lähettää mainoksia, mutta suurempi rahoitus ei takaisi suurempaa näyttävyyttä, mikäli yksittäiset kansalaiset eivät vapaaehtoiset äänestäisi mainosta. Kuvia voitaisiin sensuroida yhtä suuressa määrin kuin mainoksia.

Kuvan tekijä ei saisi tästä palkkiota, mutta katusoittajien tavoin taideteokselle voisi lahjoittaa, ja teoksiin olisi liitetty tekstiviestinumero, johon lähetetty viesti vastaisi vaikkapa 50 snt:n lahjoituksta tekijälle. Kuvia voisi myös esimerkiksi äänestää uudestaan tietyn monta kertaa maksullisella tekstiviestillä tai tilisiirrolla. 

Erään arvion mukaan Yhdysvalloissa ihminen näkee keskimäärin vuorokaudessa 3000 mainosta, ja tuhlaa elämästään TVn mainostaukoihin kokonaisen vuoden. Ennen mainos sanan keksimistä 1928, puhuttiinkin mainonnasta propagandana. Yksi ensimmäisistä mainontaa käsittelevistä Suomalaisista kirjoista ilmestyikin nimellä “Teollisuuden propagandasta”.

Tätä tulisi aluksi kokeilla tapana tehdä vaalimainonta demokraattisemmaksi. Äänestäjällä olisi yksi ääni, jonka antaa yhdelle vaalimainokselle. Vaalimainospaikkoja, kuten julkisen liikenteen mainostauluja, tulisi jakaa ehdokkaille kansalaisten vapaaehtoisesti antamien äänimäärän mukaan sen sijaan että niitä ostettaisiin. Kansan mielestä erityisen osuvat vaalimainokset leviäisivät entistä paremmin ja ehdokkailla olisi mahdollisuus saada valtavan määrän näkyvyyttä täysin ilmaiseksi. Näkyvyys vaaleissa pitäisi ansaita kansalaisilta, ei ostaa medialta. Kansalaisille voitaisiin myös antaa mahdollisuus äänestää useita vaalimainoksia tai kohdistaa äänensä tietyn alueen vaalimainospaikkoihin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Yleisesti ei ymmärretä, että kadunvarsimainostaminen on aivopesua, tietyn ideologian kannattamista, jota valtiovalta tukee. Kulutusyhteiskunnan. Pohjois-Koreassa kadunvarsia komistaa paikallinen johtaja, täällä tuo Jumala saattaa olla vaikkapa Audi.

Opiskelin joskus muotoilua. Siinä sai vähän miettiä, että miksi. Ei ole mitään ideologien hommaa. Sehän on edellä kuvaamasi pohjalta vähän kuin mainos. Bussipysäkki esimerkiksi on tilaajan toivomusten mukaan tehty taideteos

Metroasemat ovat jänniä. Nehän ovat usein ovat taideteoksia itsessään. Taideteoksia, jotka on peitetty mainoksilla!

j.olavi heikkinen

no, ei oo huono homma tuokaan :)

Kalle Virtanen

Erittäin kannatettava idea. Tuo maksupuoli oli hyvä. Kuvataiteilijoilla pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia tienata työstään. Maksua voisi kehittää vielä niin, että taideteoksen kuva tulisi paluuviestinä kännykkää. Apurahat on huono juttu, koska niillä yleensä tuetaan outoa taidetta mikä ei hyödytä suurta yleisöä.

turunen (nimimerkki)

Mainokset ovat usein mielenkiintoisempia visuaalisesti kuin ns. taide. Voihan taiteilija ostaa mainostilaa kadunvarsilta ja ratikoiden kyljistä jos haluaa. Usein kuvataidetta "ammatikseen tekevät" ovat lähtöisin varakkaista perheistä, joten rahastakaan se ei jää kiinni: Pappa betalar.

Valitettavan usein ns. katutaide on pelkkää töhertelyä, alkellista harjoittelua julkisille seinille tai tympeää vasemmistopropagandaa. Sellainen törky kannattaa maalata nopeasti ja leveällä pensselillä piiloon.

Mainoksissa visuaalinen ilme on yleensä harkitumpaa ja parhaimmillaan vähintäänkin taidetta. Ja mainokset vaihtuvatkin nopeasti, joten niihin ei ehdi kyllästyä. Mainokset piristävät katukuvaa.

Käyttäjän tsarbombastic kuva
Leo Sammallahti

"Mainokset ovat usein mielenkiintoisempia visuaalisesti kuin ns. taide."

Ostatko siis seinällesi mieluummin mainoksen kuin maalauksen?

"Voihan taiteilija ostaa mainostilaa kadunvarsilta ja ratikoiden kyljistä jos haluaa. Usein kuvataidetta "ammatikseen tekevät" ovat lähtöisin varakkaista perheistä, joten rahastakaan se ei jää kiinni: Pappa betalar."

Kyse ei ole siitä että mitä taiteilija haluaa. Kyse on siitä mitä kansa haluaa. Kansa ei saa päättää mitä bussipysäkeillä on, jos yritykset tai taiteilijat voivat ostaa tilan itselleen. Yrittäjät ovat yleensä taiteilijoita rikkaampia.

"Valitettavan usein ns. katutaide on pelkkää töhertelyä, alkellista harjoittelua julkisille seinille tai tympeää vasemmistopropagandaa. Sellainen törky kannattaa maalata nopeasti ja leveällä pensselillä piiloon. "

Aivan. Sanktiot aiheuttavat sen, että esillä oleva katutaide (josta jää helpommin kiinni) on nopeasti tuhrittua, ja todelliset taideteokset ovat syrjäpaikoissa, johon mahdollisimman harva ohikulkija osuu.

"Mainoksissa visuaalinen ilme on yleensä harkitumpaa ja parhaimmillaan vähintäänkin taidetta. Ja mainokset vaihtuvatkin nopeasti, joten niihin ei ehdi kyllästyä. Mainokset piristävät katukuvaa."

Jos tuo on mielipiteesi, ja se on yleinen mielipide, ihmiset varmaan äänestävät mainokset takaisin bussipysäkeillä.

Pieta Leonardo

Kannatetaan, ehdottomasti.

Eikö tämä katutaiteilusysteemi pitäisi järjestää tänne Suomeenkin lakisääteiseksi?

Dragofix -

Tai mainosten sijasta tilalle voisi laittaa jotain opettavaisia juttuja, elämänohjeita, yleistietoa, uutisia, maisemakuvia, jne. Kyllä vaihtoehtoja löytyy. =)

Käyttäjän tsarbombastic kuva
Leo Sammallahti

Mahtava idea! Taiteella ja tiedollahan on sama ominaisuus, että ne eivät menetä arvoaan jakamisella: päinvastoin. Tätä ominaisuutta eivät markkinamekanismit ymmärrä hyödyntää.

Toimituksen poiminnat